Churp Churp

Monday, August 8, 2011

10 Ways to LOVE :)

assalamualaikum korang :)
sehat tak semuanya ? alhmdulillah kalau semua sehat ye :)
hari ni kita da mnyambut 8 Ramadhan. da seminggu da kita berpuasa kan? ada lagi 3 minggu :)
bnyakkan beramal. dan jgn lupa mohon maaf ye :)

okay. okay. pagi ni myna nk kongsi about

10 ways to LOVE

listen

listen. atau dalam bahasa melayu nya mendengar . dalam sesebuah hubungan, kita kne try tuk menjadi pendengar yang baik . if pasangan kita tu ada problem, then dia willing nak kongsi dat problem kat korang. jadilah pendengar yang baik. dengar dulu ape masalah dia. n try tuk solve dat problem. slow slow. at least selama ni masalah yang terbuku kat hati dia tu x menjadi beban pada dia seorang. tunjukkan pada dia yang korang ada tuk dia. okay ?


speak

speak. bercakap. if ada masalah , please let him/her know. jgn la diam je. everything xkan dapat di solve kalau cm uh. if ada salah dia, tegur lah. if ada bnda yang lain tentang dia, try to speak wif him/her. jgn biarkan bnda tu berlarutan. try create komunikasi 2 hala. then baru korang akan tau ape sebenarnya yang terpaku dalam fikiran dia tu. bukannya terus nak marah or perli or mencarut bukan2. minta penjelasan. try tuk faham each other. n everything will be fine .

give

memberi. pegang la prinsip ni ye CINTA ITU MEMBERI BUKAN MENERIMA. kalau kita nk terima or nak kene suap je ngn cinta dari pasangan kita tu, susah la cm uh. kita je yang dapat. dia? jgn la macam tu. kita kena give and take. bru fair and square. ini tak, dia je yang selalu buat ape yang kita suka n xbuat ape yang kita xsuka. dia je yang try tuk create something dalam relationship korang. semua dia laahh. yang korang duk terima je ape yang dia buat. xwilling tuk give something different dalam relationship korang. jgn la cm uh ye. xmo.xmo. if kita sama2 willing tuk bahagiakan relationship kita tu, kan happy je. semua puas hati. give and take. dan korang jangan la give up tuk memberi ye. teruskan usaha tuk pikat hati masing masing. if korang xtau ape yang dia suka n dia x suka. buat la homework ye. then u will know about dat. rajin2 wat homework tau :) . ada usaha ada lah balasannya kan?


pray

dat the most important point. pray. berdoa. jgn la bercinta smpai lupa pada Tuhan kita ye. Dia lah segalanya sbb dia yang hidup dn matikan kita. selalu lah berdoa pada-Nya. mintak ape yang korang hajatkan. n sentiasa la berdoa supaya relationship korang tu bertahan ye. :) bila ada masalah or something happen in relationship, try la berdoa. then bersyukur. alhmdulillah. semua yang terjadi ada hikmahnya kan? :) jgn lupa tau.

Answer

bila pasangan kita tnya somthing, korang jawablah. tapi jgn la jawab ganas-ganas tau if time tu korang badmood ke ape ke. slow-talk. try to control emosi korang tu. jangan melarikan dri dari masalah. tapi try to solve it. bila dia tnya, kita jawab . apa ada sesetengah pihak yang akan berdiam diri sahaja. tapi itu xmemberi maksud dia diam je. maybe dia berfikir sesuatu. or maybe dia nk redakan keadaan. cth if korang tnye pasangan korang dengan nada marah, then dia jawab pun dalam keadaan yang marah. then u will make it worse. control keadaan tu. xboleh dua2 marah or dua2 diam. xkan ada communication tu. okay ? semua nya akan ada jalan penyelesaian kan. fikirlah.

Share

berkongsi. yeah. semua orang yang ada relationship mesti akan berpegang pada cara ni. berkongsi. sebab bila sesuatu hubungan tu terjalin, kita akan mengharapkan sesuatu daripada dia. kan? try la share dengan dia ape yang korang nak. tapi bila dia xdapat bagi, jgn la pksa2 pulak tau. nnti hati dia xwilling pulak sbb dia rase terpksa. xsalah rasenya kalau korang bangkitkan rasa ingin tahu dalam diri korang. tanya la dia ngah watpe ke? sehat ke? da makn ke? apa-apa je lahh. sbb tu semua menunjukkan yang korang care pasal dia. jagn la jadi orang yang endah x endah je. xkeysa pun pape pasal dia. xmo cm uh. give and take. try berkongsi masalah. apa yang korang rasa. cth if korang rasa happy, let himher know. sedih ke. kecewa ke. share ngn dia. guna kan dia sepenuhnya. bila ada masalah, cari dia. happy, cari dia. sedih pun cari dia. then dia akan rase yang korang appreciate dia sgt-sgt.. tapi jgn la korang asyik nk mngharap kan dia je yang akn tnye korang cm uh. korang kene la jugak k. try to be caring person. okay :)

enjoy

enjoy wif ur partner. create memory. create something in ur relationship . and enjoy laahh. jgn la asyik nak bermasam muka je. okay ? kalau bermasam muka je, lame-lame dia lari kang baru tau. hee. tunjuk lahh yang korang enjoy and happy bila dating ngn dia. ye. duit xmemberi masalah. sbb kita nak kuar ngn dia. bukan dengan duit dia. dont be too materialistic okay. terima lah seadanya. sekali sekali korang wat surprise ke. ttbe muncul depan rumah bawak bunga n chocolate ke. xke romantic tu. kan? and bila keluar tu, kepada gurl, jgn la mengharapkan yang boy je akan keluarkan duit dia. kawtim2 la k. and yang boy, jgn la ego kalau gurl yang keluarkan duit. terima je. okay ? try to help each other. ambil hati masing-masing. then bru la korang enjoy cm uh. okay ?

trust

percya-mmpercayai. ini prinsip penting dalam sesuatu perhubungan. korang kene la trust each other k. kalau nak hubungan tu kekal smpai ke anak cucu cicit segalaaa.. jgn la control hidup dia sgt. buat tu xboleh. buat ni xboleh. nnti dia rase terkongkong. tapi bila da dapat kepercayaan tu, jgn pulak korang ngade-ngade nak wat hal. bukan senang tuk kita trust each other. bila rasa trust tu da xde, korang akan ada masalah. pokoknya korang kene amik tau ape yang dia suka n xsuka korang buat. bila korang buat apa yang dia xsuka korang buat, tu yang jadi porak peranda tu. senang je kan? trust. percaya. bila rasa trust tu hadir, korang akan rasa safe bila dengan dia. korang akan rasa yang dia akan willing jaga korang selamanya. then percayalah yang dia boleh buat. bukan kondem dia. support dia. bila dia nk berubah semata-mata tuk korang, appreciate la dia. tolong dia jadi ape yang dia nak. then nnty korang jugak yang dapat benefit kan?

forgive

maaf. okay. xsemua orang akan senang-senang memberi kemaafkan atau meminta maaf kan. xmo la jadi cm uh. xkan nk tggu raya je bru nak minx maaf. kang dia xmaafkan korang juga yang susah. minta la maaf hari-hari. before korang tidow tu kan. minx maaf dulu if ada yang korang buat dia tersingguh ke ape ke tuk satu hari tu. then esok korang mulakan hari yang baru kan. xterbawak2 hal yang semalam tu.myna tau ada yang ego bila suh minx maaf. xmo la cm uh. xsalah kan trunkan ego korang tu ckit tuk korang mengaku bersalah then minx maaf. everything will be fine. xde la dia nk berdendam bagai. lagi satu, jgn la nk take revenge je. xelok kowt. kalau dia da minx maaf, then maafkan la. kalau korang sush nak maafkan dia, bgtau dia ape yang mmbuatkan dia susah tuk korang maafkan. at least dia tau and akan cuba tuk perbaiki kesalahan tu pada masa akan datang. okay? jgn lupa tau. sebelum tdow tu, korang mcg la bgtau yang korang minx maaf and korang maafkan dia n korang sayangkan dia. sbb kita xtau apa akn jadi pada esok hari kan. tup2 ttbe dia meninggal time tidow malam tu n xsmpat nk minx maaf kat korang. sekian kan. mennanggung kesakitan nnti. kita merancang, Allah menentukan.

promise

janji. dalam satu2 perhubungan pasti akan ada jnji kan? pegang la jnji tu. jgn ckp je lebih. okay?
ehem :p . yeah. mmg betul. bila tgah bahagia.macam2 janji ditaburkan. sedap lagi manis je mulut tu kan. tapi bila gaduh,hah,lupa semuanya. jgn la macam tu. kawal emosi anda. pegang pada jnji anda. kalau dia xsuka korang kawan ngn gurl or boy lain, jgn la buat. try tuk jaga hati dia.kalau dia boleh try tuk jaga hati korang. korang pun kene la jaga hati dia jugak. okay? jgn la beranggapan yang korang bertepuk sebelah tgan. bila once bnde uh yang korang pk. sush la. korang xnampak apa yang baik da pasal partner korang uh.nmpak yang buruk je. 1st sekali, jgn la pk bukan2 pasal dia. trust him/her. promise yang korang akn jaga hati dia.jaga dri dia. protect each other. try la tu hidupkan suasana tu. ye? pegang pada janji tau :)




okay, ni la 10 ways to love. if korang ada pendapat lain, boleh la gitau ye. ni myna tulis atas pandangan yang spontan je terkeluar. hee. xsalah kan share2. :)
yang baik tu datang dari Allah SWT dan yang buruk itu datang dari myna sendri. minx maaf ye jika ada yang terasa atau tersinggung. tidak ada kene mngene dengan hidup atau yang telah meninggal dunia. :) ada pendapat lain? kongsi laa ye .



p/s : Don't do anything for me because you'd think 1 would want you to, do them because it's what you want to do.

4 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...